Thursday, December 12, 2013

Memburu ikan kaloi gergasi

Ikan kaloi Sungai Kerian - kental dan lasak

Pada 5 Disember 2013, aku, Damia (anak sulung) dan Syahril (sepupu) menaiki bot untuk memancing kaloi di Sungai Kerian. Dah lama berhajat untuk memancing kaloi, kebetulan kali ini air Sungai Kerian agak jernih disebabkan musim hujan yang berlarutan. Sebenarnya bulan September lalu, dah cuba buru kaloi gergasi dengan memasang rawai di dalam Sg Kerian tapi tidak bernasib baik. Mungkin disebabkan faktor air yang keruh dan berarus deras, tiada langsung kaloi yang tumpas.

Balik bercuti kali ini, Syahril dah ready nak bantu memburu kaloi, kalau dapat nak tumpaskan kaloi gergasi Sg kerian. Aku membawa pulang 2 set rod pancing untuk tujuan tersebut. Kat Shah Alam lagi aku dah siap membeli mata kail dan tali yang sesuai. 

Sebenarnya percutian aku hampir 2 minggu. Kebetulan adik perempuan melangsungkan perkahwinan dalam cuti tersebut. tinggal la beberapa hari pun untuk memancing, makin stres hujan turun berterusan. ada ketikanya, seharian hujan dan tak nampak langit.

Tekad nak buru kaloi belum luntur. Pada 5/12/13 (Rabu) kami mudik di Sg Kerian mencari port (lubuk) kaloi. Paginya aku ke Pekan Parit Buntar membeli umpan. Tak susahpun, beli cengkerik RM4.00 dah cukup. Masa kecik-kecik dulu, selalunya aku dan rakan-rakan menggunakan umpan pepatung atau kelopak bunga raya merah. Dah biasapun memancing kaloi, kadang2 ikan kaloi yang tumpas bersaiz lebih 5 kg.

album gambar menyusul nanti
 


2 comments:

Anonymous said...

kaloi boleh memancing waktu malam x

Hissham Z said...

biasa kitorg tak pancing kaloi time malam... kaloi ni byk kat sungai kerian... masa terbaik... musim ujan.. air plak jernih.. campak je umpan time air pasang... kena lubuk kaloi... penat la melayan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...