Monday, July 21, 2008

Harimau bintang tumpaskan buaya




(Saksikan foto dan video selanjutnya-klik si sini)
MENAKJUBKAN: seekor harimau bintang menerkam dan membaham buaya yang berenang di air.
Aksi luar biasa ini dirakam buat kali pertama oleh seorang jurugambar hidupan liar Amerika
di taman haiwan Afrika Selatan baru-baru ini.

JOHANNESBURG: Keadaan menakjubkan seekor harimau bintang menyerang buaya dirakam buat kali pertama oleh seorang jurugambar baru-baru ini yang kebetulan berada di situ.

Rakaman luar biasa serangan harimau bintang ke atas buaya itu dilakukan julung kalinya di taman haiwan Afrika Selatan oleh Hal Brindley, seorang jurugambar hidupan liar Amerika, yang sepatutnya mengambil gambar badak sumbu dari keretanya di Taman Negara Kruger.

Tiba-tiba seekor harimau bintang melompat keluar dari celah pokok renik dan belukar serta terus menerkam buaya yang berenang di air, menyebabkan berlaku pergelutan berdarah antara kedua-dua haiwan ganas itu.

Harimau bintang itu kemudian menyeret buaya berkenaan keluar daripada air dan berlaku lagi pergelutan ganas apabila buaya itu cuba melawan dengan menggunakan kekuatan badan dan giginya yang tajam.

Tetapi, akhirnya harimau berkenaan berjaya menguasai 'mangsanya' dengan menekan badan buaya itu umpama mencekik, hingga mati.

Sebelum ini memang ada laporan mengenai buaya membunuh harimau bintang, tetapi mungkin ini kali pertama keadaan sebaliknya berlaku.

"Saya bertanya ramai anggota ranger di Afrika Selatan sama ada mereka pernah melihat kejadian seumpama dan mereka berkata tidak. "

"Ia tidak masuk akal. Segala-galanya berlaku dalam masa kira-kira lima minit. Kemudian harimau bintang itu hilang."

"Saya pun balik dalam keadaan tidak percaya dengan apa yang berlaku. Ia amat menakjubkan yang pernah saya lihat," kata Brindley.

Ihsan– Agensi, BHarian
Berita asal-Buaya mati diserang harimau bintang

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...