Tuesday, July 10, 2012

Ayam hutan dua sejoli

Pelik bunyinya, kerana dua sejoli adalah sinonim dengan merpati. Merpati dua sejoli membawa maksud pasangan kekasih yang sehati-sejiwa. Kemana pergi pasti bersama.

Apa hal pulak dengan ayam hutan dua sejoli, adakah ini sepasang kekasih yang tidak sanggup berpisah atau telah mengikat janji sehidup semati?
Ini cuma intro semata-mata. Saja mau kacau kuah lebih sikit. Apapun ceritanya adalah ayam hutan yang aku bela lebih 40 ekor kini cuma tinggal 2 ekor saja. Gara-gara penyakit sampar yang melanda. Penyakit sampar ini memang takda ubat, sekor demi sekor ayam hutanku tumbang. Mungkin ada yang tak tahu apa itu sampar, orang utara panggil "kena hawag".

Kesan penyakit ini, mula-mula ayam tu nampak demam dan sejuk semacam. Pastu selsema dan nafas berbunyi. Ia akan murung dan nampak tak bertenaga (macam mengantuk). Pastu berak tahi kapur. Bila makan pun tak lalu dan nak bangun pun tak larat, pastu akan mati.

Sangat sedih melihat sekor demi sekor mati. Ada ketikanya, 6 ekor sekali tanam akibat penyakit ni. Macam-macam petua digunakan tapi takda yang jadi. Abis semua ayam-ayam tu mati. Ramai yang maklumkan memang peluang ayam nak hidup sangat tipis. Ada juga yang berpesan suruh beri ayam tu makan sejenis ubat, apatah namanya untuk antibodi. Ubat tu kena ambil ketika ayam sihat, boleh bertahan ketika serangan sampar nanti. Bagi ayam yang tak ambil ubat, time serangan sampar tu kira bersedia dengan cangkul la (tanam ayam yang mati), tak dapatlah nak menolong.

Satu petua yang agak unik, member aku minta bakarkan pulog sabut nyioq tua (sabut kelapa tua) beserta kulit bawang dan cabai kering di bawah reban atau pokok tempat ayam tu tidoq. tak jalan jugak, tak mampu sekat sampar dari merebak. Sampar adalah penyakit yang merebak dari ayam ke ayam yang lain. Kadang-kadang kita cuba mengasingkan ayam sihat agar tidak bersama-sama (berkawan) dengan ayam yang disyaki kena sampar. petua ni kadang-kadang tak menjadi jugak sebab ayam mengeram pun kena.

Suatu ketika tu aku menangkap seekor ibu ayam bersama 8 ekor anaknya yang baru keluar dari semak selepas menetas. Cadang nak selamatkan mana yang kita rasa berpotensi hidup. Lepas 2 hari kurung, mula nampak kesan serangan sampar. Dah ada anak ayam yang murung, macam sejuk dan berak taik kapur. Lepas tu sekor anak mati, lagi sekor anak ayam tu tumbang, pastu ibu dia pulak mati sampai la semuanya mati.

Apapun moga berkat dua sejoli ni mampu membiak semula meneruskan kemandirian spesies ayam hutan. Hah, macam mana pulak tiba-tiba muncul cerita ada sepasang ayam hutan yang terus hidup. Sepasang ayam hutan ni sebenarnya aku ambil semula dari kawan yang dulunya aku beri untuk dia bela. Syukur la ada backup, memang dah plan macam tu. Kalu bela sorang-sorang, jadi kes sampar ni maka hilang terus baka tu. Bila ada 2@3 port, kira selamat skit. Kawan aku ni beria-ia nak bagi setengah dozen kat aku, malu plak aku. Cukup la cuba sepasang dulu. Kita uji tanah kawasan tu dulu, takut kesan sampar masih wujud. Ada orang kata, lepas serangan sampar, rehat dulu 3 bulan supaya tanah tu pulih sepenuhnya dari wabak.

Kini cuma dua sejoli ni saja penghibur kat reban. Boleh tahan jugak kokok yang jantan tu, pantang dicabar. Dua sejoli ni tak berani lepas berkeliaran kat luar sebab ayam-ayam tu belum kenal tuan barunya. Cepat wei bertelur dan membiak :)

Fakta menarik : Ketika ayam kena serangan sampar, burung wak-wak tidak terjejas dan selamat. Begitu juga kucing.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...