Sunday, January 1, 2012

Anjing liar buru ayam hutan


Kali ni aku masih lagi nak bercerita tentang ancaman terhadap ayam hutan, red jungfowl. Ancaman terbesar yang kerap berlaku adalah serangan anjing liar. 3 tahun terakhir ni, tak kurang 10 kali serangan anjing liar ke atas ayam hutan peliharaan aku. Tu belum kira kes serangan anjing liar yang gagal menumpaskan ayam hutan tersebut.
Anjing ni seperti yang kita tahu memang mempunyai deria bau terbaik, mungkin juga paling baik diantara makhluk bernyawa. Kenapa aku kata demikian, hujah aku berdasarkan pengamatan terhadap beberapa serangan anjing liar tersebut.

Bagi serangan berikutnya selepas serangan pertama anjing-anjing liar yang sama, depa dah mengecam bau badan manusia yang menghalau anjing-anjing liar ni. Aku percaya anjing liar ni tidak akan menyerang lagi ketika kita berada berhampiran reban peliharaan ayam atau lebih senang cakap berada di rumah sebab jarak antara rumah dan reban ayam biasanya dekat saja (paling jauh 50m). Sebabnya bau badan manusia dapat dicam berada dekat dengan reban ayam dan anjing ini sedar akan bahaya ancaman manusia.
Selalunya serangan anjing liar yang sama berlaku apabila anjing mengecam dan sedar bau manusia yang menghalau atau menakut-nakutkannya tiada berdekatan reban, senang cerita keluar berpoya-poya jauh dari rumah. Masa ni la anjing-anjing liar akan kembali menyerang dan berpesta merobek reban dan mengejar ayam peliharaan. Sangat sedih melihat ayam peliharaan mati, mungkin sekor tapi lebih malang kalau lebih dari sekor ayam yang tumpas.

Aku beberapa kali menyaksikan serangan anjing liar ke atas reban ayam hutan peliharaan aku. Bukan sekor dua anjing yang bergotong-royong menyerang ayam tersebut. Ada ketika melebihi 8 ekor anjing liar. Ada yang mengacah, berlari-lari keliling reban, menyalak dengan bunyi pelik yang jauh berbeza dengan salakan yang biasa kita dengar, ada yang meronda dan mengawal kemungkinan ancaman lain seperti manusia, yang mengorek lubang tanah untuk membuat perangkap agar ayam yang panik keluar dari reban. Sesekali terpikir kumpulan anjing ini begitu sistematik, kuat dan semangat kerjasama yang tinggi.

Setakat manusia keluar rumah untuk cuba menghalau anjing-anjing ini dengan jeritan “syoh… syoh… syoh” tak akan dilayan dan dipedulikannya. Aku sendiri pernah mengalaminya, satu ketika tu ada bekalan bunga api, maka aku nyalakan bunga api dan jerit la kata bombastik tu. Harapan aku anjing akan bau belerang dan dengar suaraku agar kehadiran aku disedari dan mampu menakut-nakutkannya. Tak jalan langsung kaedah tu. Mau tak mau kena memberanikan diri menghampiri reban bertemankan torchlight. Lalu capai batu atau buat-buat capai batu dan baling kearah anjing baru la ada kesannya. Memang betui pesan orang tua-tua, anjing takut pasir masuk matanya. Maka bila kita tunduk capai sesuatu lalu campakkan kearahnya pasti tergesa-gesa anjing tu lari menyelamatkan dirinya.

Percayakah kita bahawa ada perbezaan antara anjing peliharaan dan anjing liar ni walaupun spesies dan muka depa ni sama. Aku timbulkan isu ni sebab aku dah rasa pengalaman tu, bukan sekali dua. Sebelum terlupa baik aku maklumkan bahawa kesemua serangan anjing liar ni berlaku pada waktu malam atau awal pagi iaitu sebelum subuh. Setelah dengar salakan anjing yang pelik dari kebiasaannya secara berterusan maka akupun bangun dari tidur, otak akan mula bekerja biarpun agak lembab sebab baru bangun tidur. Setelah otak mentafsir dan mengesahkan bahawa itu adalah serangan anjing liar ke atas reban ayam peliharaan, maka input itu akan dihantar lalu anggota badan yang lain bertindak berdasarkan input yang diterima. Buka saja pintu rumah atau mungkin dah sampai ke pintu gate, masa ni la suatu perasaan yang janggal terjadi, rasa berdebar-debar disertai jantung berdegup kencang dan bulu roma meremang terutamanya sekitar tengkuk. Biasanya telahan aku ialah anjing-anjing liar ni berteman atau senang cerita bertuankan makhluk bukan manusia.

Biasanya aku take time kejap untuk pikir apa patut aku buat. Ayam-ayam tu jangan tanya la siap berketak cemas diacah dan dikerjakan anjing liar tersebut. Mau tak mau aku mesti tolong cuba halaukan anjing-anjing liar ni sedangkan hati perasan kehadiran makhluk Allah yang lain. Kan susah tu nak melangkah ke reban dengan hati ragu-ragu. Apapun aku memang prepare sebatang buluh bersaiz pergelangan tangan yang panjangnya lingkungan 1.5m berhampiran pagar rumah. Sedap dihayun batang buluh tu dan aku yakin buluh tu membantu jika anjing liar tersebut mensasarkan aku pulak. Melangkah menuju ke reban berbekalkan torchlight dan buluh adalah kelebihan tapi perasaan lain macam dan berseorangan adalah gangguan jiwa. Set nawaitu aku mesti lakukan yang sepatutnya, biasanya bacakan doa yang mudah dan ringkas lalu capai batu sekitar laluan ke reban tu. Hala lalu campakkan batu tu dengan penuh perasaan dan tenaga ke arah anjing. Selalunya anjing-anjing tu akan cabut lari atau jauhkan diri dari reban.

Istilah jauhkan diri dari reban tu sebenarnya tak sama dengan cabut lari. Cabut lari semua orang tau. Manakala jauhkan diri dari reban pula ialah berundur sedikit dan masih dalam mode stanby untuk meneruskan serangan, macam tu la lebih kurang.

Tahukah kita bahawa anjing liar ni bukan semberono main serang saja apa yang depa jumpa dan mengidam time malam-malam buta tu. Agaknya tok nenek depa ni menurunkan petua terbaik dalam panduan memburu mangsa. Anjing-anjing liar ni biasanya ada unit risik atau renjer. Tugas anjing renjer adalah terhad kepada merayau dan riki mangsa ketika waktu siang. Anjing-anjing ni tak akan menghampiri reban, usik atau serang mangsanya. Kalu mau serang mesti ajak geng ramai-ramai dan mesti time malam saja.



Ni nak bercerita tentang kesan serangan anjing liar pulak. Paling tragis ialah serangan anjing lair ke atas reban jiranku. Tak jauh pun dlm jarak 10m dari reban ayam peliharaan aku. Kesannya 18 ekor ayam sabung dan ayam kampong mati dikerjakan anjing-anjing liar tersebut. Dalam 18 ekor tu takda sekorpun ayam yang kena makan. Anjing-anjing ni sekadar melayan hobi memburu saja. Memang geram. Pernah juga serangan anjing liar membunuh 6 dan 5 ekor ayam serentak. Selalunya hasil serangan tu sekor dua saja yang mati.

Anjing-anjing ni bijak memburu. Memang sukar anjing-anjing ni nak pecahkan reban ayam yang aku buat. Dulu-dulu depa selalu korek tanah buat lubang supaya ayam yang panik ikut laluan tu, sah la sampai ke mulut anjing. Lepas kejadian tu aku simen pagar reban supaya anjing-anjing liar mati akal. Pastu depa guna teknik mengacah supaya ayam panik lalu terjun dari para tempat tidur. Nasib tak baik ada la ayam yang terhulur kepala ke pagar, ketika ni la anjing akan meragut kepala ayam.

Apakah bentuk kepuasan bagi anjing dalam melakukan serangan. Pertamanya ialah memburu dan membunuh semaksimum bilangan mangsanya. Kedua ialah mencarik-carikkan tubuh mangsanya. Dan ketiga adalah menjulang dan merebut-rebut mangsa antara anjing-anjing ini sebagai bentuk kepuasan memburu.

Adaorang bertanya kuatkah kudrat anjing ni. Mengikut kajian yang aku tonton dalam National Geographic Channel, yang pasti haiwan yang memiliki rahang paling kuat adalah Hyaena iaitu famili yang sama dengan anjing. Aku pernah snap gambar selepas serangan anjing ke atas pagar reban aku. Kesan keatas pagar tu seolah-olah rempuhan motosikal pada kelajuan 40kmj.

Haiwan lain yang mempunyai rahang yang kuat berdasarkan kajian tersebut diikuti sejenis kura-kura, jerung, singa, buaya dan lain-lain(mungkin aku lupa turutan tu sebab dah lama).

Bagaimana menanggani masalah serangan anjing liar ni.Kawan-kawan banyak mengesyor dan memberi idea mereka, terima kasih. Jom berkongsi. Supaya jelas, ringkas dan berkesan biarlah aku nyatakan dalam bentuk point, mana tau ada kawan-kawan kita diluar sana masih tercari-cari kaedah menanggani masalah serangan anjing untuk apa juga ternakan peliharaan.
  • Buru dan tembak. Mungkin upah pemburu untuk mencari jerumun anjing-anjing nih.
  • Gunakan racun PURADAN yang diletakkan pada bahagian dalam kepala ayam. Mana dapat kepala ayam tu, sendiri mau cari la kat gerai-gerai proses ayam atau kat pasar malam. Sekali anjing tu makan gerenti tumbang punya.
  • Letakkan paku atau mata kail pada perut atau kepala ayam. Jika anjing makan, dlm tempoh 3-4 hari mesti jalan punya anjing tu. Cara ni kejam sebab menyeksa haiwan.

Satu lagi pengalaman ketika reban jiran diserang anjing liar ni. Aku meneman dan membantu jiran menghalau anjing liar yang menyerang ayamnya sekitar jam 2 pagi. Confident sikit sebab berdua. Acah-acah campak batu maka kumpulan anjing ni pun melarikan diri. Sampai saja depan reban jiran tu, terkejut rupanya masih ada seekor anjing liar yang melolos masuk reban dan terperangkap didalamnya. Hampir 3 minit mengacah baru la anjing tersebut berjaya keluar dan melarikan diri. Sebenarnya anjing tu panik dan begitu juga kami, tak tau apa yang patut dibuat.

2 comments:

Anonymous said...

Tau tak lokasi di mana ada anjing hutan di Malaysia?

Trima kaseh
=)

Hissham Z said...

saya kurang arif ttg anjing...
rumah orang tua saya mmg di pinggir hutan. kat situ pun memang banyak anjing liar. cuma tak pasti anjing hutan ke tidak. anjing2 kat kg saya tu suka buru arnab dan ayam yg org kg bela.

tdpt pelbagai jenis anjing.kalu pegi zoo, mungkin kita boleh kenali dgn lebih dekat. rasanya anjing hutan tu yg rupanya mcm hyena kot. warna coklat bertompok2. betui ka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...